Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Demarcació de Tarragona

Demarcació de Tarragona

Aprenem a ser creatius

Sessió pràctica per treballar creativament

 

 
   La tercera sessió de les Jornades serà el dimecres 18 de març a les 18.00h.
La ponència anirà a càrrec de Xavier Rius Ruiz, p
rofessor associat de la Universitat Rovira i Virgili i col·laborador, a més, en l’organització de cursos sobre creativitat i innovació, com el CreaBora!, on estudiants de disciplines diverses formen equips per trobar solucions a reptes reals plantejats per empreses.


Per a més informació sobre la feina feta, podeu consultar la pàgina web de l'Innovation Hub de la Catalunya Sud.
   












 




Resum de la tercera sessió

En Xavi Rius, com a ponent encarregat de la cloenda de les Jornades, ens proposa una sessió amb molta participació per part dels assistents, on posarem en pràctica diferents dinàmiques i exercicis creatius. Ens parla de dos tipus de fixacions que ens impedeixen ser creatius:
 
Fixacions estructurals - veiem els objectes com un tot, sense fixar-nos en els seves parts
Exemple: veiem un dibuix que forma el que seria una cara somrient, i només veiem la cara. Tot i així, es podria interpretar com un plat amb dues mandonguilles i un espagueti, o de milers d'altres maneres.

Fixacions funcionals - un objecte només serveix per allò pel què ha estat fabricat
Exemple: en una sala tancada hi trobem una taula, una capsa de mistos, xinxetes i una espelma. Se'ns proposa de mantenir l'espelma encesa sense tocar la taula. Les respostes podrien ser molt variades i imaginatives, però en molts casos en què s'ha fet aquest experiment, les respostes variaven en funció de la primera imatge que veia el grup que l'havia de dur a terme: la capsa de mistos com a element independent amb els mistos fora o la capsa amb els mistos dins com un conjunt)

 


Sota el fil conductor de la metodologia SIT (Systematic Inventive Thinking), en Xavi Rius ens presenta els patrons o eines de pensament que ens són útils a l'hora de trencar les fixacions que hom té:
 
1. SUBSTRACCIÓ: Eliminació d’un component principal del producte

2. UNIFICACIÓ: Assignació de noves tasques a un recurs existent, dins de la proximitat del problema

3. MULTIPLICACIÓ: Multiplicació d’un component ja existent en un producte, introduint-li un canvi qualitatiu

4. DIVISIÓ: Divisió d’un producte i/o dels seus components tant física com funcionalment

5. DEPENDÈNCIA D'ATRIBUTS: Creació/eliminació de dependències entre les propietats d’un producte existent

Per exemplificar-ho, a cadascú dels assistents se li adjudica un dels 5 patrons, i pensant en un cotxe, han de proposar una millora d'aquest.

A tall de resum, en Xavi ens presenta un esquema del procés creatiu que després, mitjançant unes preguntes i uns vídeos, ens fan pensar en com s'aplicaria en l'àmbit educatiu:


 

 
Ja per acabar la sessió, ens posem per petits grups i seguint el mètode SIT, agafem un objecte quotidià i el modifiquem, creant un producte nou totalment innovador. 


 

Documents

Comparteix